علایم تمام شدن لنت ترمز

علایم تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز جزء یکی از حیاتی‌ترین اجزای سیستم ترمز هر خودرویی است و اهمیت آن بیشتر زمانی به چشم می‌آید که با ضعف سیستم ترمز، در اثر تمام شدن لنت ترمز مواجه می‌شویم. به عنوان مثال بیایید تنها یک لحظه به این فکر کنیم که در یک بزرگراه شلوغ در حال رانندگی با سرعت زیاد هستید که ناگهان خودرویی جلوی شما سبز می‌شود. اینجاست که ناخودآگاه پدال ترمز را فشار می‌دهید، اما اگر سیستم ترمز، شما را همراهی نکرد چطور؟ اگر ترمز خودرو در اثر تمام شدن لنت، سریعاً خودرو را متوقف نکرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ حتی فکر کردن به این اتفاق نیز ناراحت‌کننده است؛ چه برسد به اینکه واقعاً اتفاق بیافتد.

به همین دلیل وظیفه هر راننده‌ایی است که به سیستم ترمز خودروی خود توجه داشته باشد. سیستم ترمز از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که برخی از آنها جزء قطعات مصرفی هستند و باید هر چند وقت یک بار تعویض شوند، لنت ترمز یکی از این قطعات است. توجه به علائم تمام شدن لنت ترمز، در اینجا به راننده کمک می‌کند تا سریعاً برای رفع مشکل اقدام کند و خود را از عواقب وخیم بعدی مصون نگهدارد.

تمام شدن لنت ترمز

نشانه های تمام شدن لنت ترمز

سر و صدا هنگام ترمز گیری

اگر در هنگام فشار دادن پدال ترمز صدای سوت می‌شنوید، به احتمال زیاد لنت ترمز شما خراب شده است. لنت‌های ترمز در صورت استفاده زیاد به مرور فرسوده می‌شوند و گرد و خاک زیادی (ناشی از فرسودگی به دلیل کارکرد زیاد و عوامل محیطی) در بین آنها جمع می‌شود. از این رو هر بار که از ترمز استفاده می‌کنید صدای سوت می‌دهند. اگر لنت‌های ترمز در این مرحله تعویض نشوند، به مرور زمان و با افزایش فرسایش، باعث می‌شوند که سنسور ترمز، دیسک چرخ ترمز دیسکی را لمس کند. همین امر باعث می‌شود که دیسک چرخ ترمز نیز خراب شود و به تعویض نیاز پیدا کند.

اسفنجی شدن پدال ترمز

گاهی اوقات وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، حالتی اسفنجی دارد، گویی پای خود را بر روی یک اسفنج نرم فشار داده‌اید. به عبارت دیگر، احساس می‌کنید پدال ترمز سفتی و استحکام لازم را ندارد. همین باعث می‌شود که مجبور شوید بیش از حد معمول به پدال ترمز فشار بیاورید. این اتفاق یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز است. در این حالت زمانی وضعیت بغرنج‌تر می‌شود که مجبور می‌شوید به صورت ناگهانی پدال ترمز را فشار دهید و از یاد می‌برید که باید پدال ترمز را بیش از حد یا چند بار فشار دهید. البته ممکن است این اتفاق تنها ناشی از تمام شدن لنت ترمز نباشد و علائم دیگری مانند خرابی سیلندر اصلی ترمز و یا نشت روغن ترمز نیز در این میان دخیل باشند. در این صورت باید کلیه اجزای سیستم ترمز خودروی شما با دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

کاهش سرعت واکنش ترمزهای خودرو

در صورتی که لنت‌های ترمز بیش از حد فرسوده شده باشند، نمی‌توانند اصطکاک کافی را روی دیسک چرخ اعمال کنند. به همین دلیل قادر نیستند سریعاً سرعت اتوموبیل را کاهش دهند. در این گونه مواقع، واکنش ترمزهای خودرو بسیار کند می‌شود. در این صورت اتوموبیل برای توقف کامل باید مسافت بیشتری را طی کند و در خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ، چنین اتفاقی به احتمال زیاد باعث ایجاد تصادف می‌شود.

لرزش پدال ترمز

یکی دیگر از علائم تمام شدن لنت ترمز، لرزش پدال ترمز است. در این حالت وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، احساس می‌کنید حالتی لرزشی یا ضربانی دارد. این اتفاق معمولاً به دلیل تمام شدن لنت ترمز یا خرابی دیسک چرخ ترمز رخ می‌دهد. به همین دلیل زمانی که لنت ترمز با دیسک چرخ تماس پیدا می‌کند، ناخودآگاه پدال ترمز می‌لرزد.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز

از جمله دیگر علائم شاخص تمام شدن لنت ترمز، می‌توان به روشن شدن چراغ هشدار ترمز (در صفحه کیلومتر خودرو) اشاره کرد. هر چند روشن شدن چراغ ترمز خودرو همیشه به معنای تمام شدن لنت ترمز نیست، اما نشان‌دهنده این است که مشکلی در سیستم ترمز خودروی شما وجود دارد. از این رو باید در صورت روشن شدن چراغ هشدار ترمز، حتماً سیستم ترمز خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت تمام شدن لنت‌ها، آنها را تعویض کنید.

کشیده شدن خودرو به یک طرف در هنگام ترمز گرفتن

اگر در هنگام ترمز کردن احساس کردید که خودروی شما به یک جهت کشیده می‌شود، احتمالاً به دلیل این است که تعدادی از لنت‌های چرخ‌های خودروی شما تمام شده‌اند. به عبارت دیگر، در این حالت ممکن است برخی از لنت‌ها سالم و قابل استفاده باشند و برخی دیگر نیاز به تعویض داشته باشند. البته چنین مشکلی ممکن است به دلیل وجود ناخالصی در روغن ترمز نیز رخ بدهد. به همین دلیل در چنین مواقعی بهتر است سیستم‌های ترمز تمام چرخ‌های خودرو مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت لزوم لنت‌ها یا روغن ترمز تعویض شوند.

زمان تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

زمان ماندگاری لنت‌های ترمز خودرو به جنس لنت ترمز، نوع خودرو و نحوه رانندگی شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما بیشتر در محیط‌های شهری رانندگی می‎‌کنید، عمر لنت‌های ترمز خودروی شما کمتر از راننده‌ایی است که بیشتر در جاده‌های خلوت رانندگی می‌کند و خیلی کم از ترمز خودروی خود استفاده می‌کند. اما در حالت کلی ضخامت لنت خودرو حدود 13 میلی‌متر است و در صورتی که ضخامت آن به حدود 7 میلی‌متر برسد، باید آن را تعویض کنید. در ضمن لنت‌های ترمز معمولاً بعد از 35000 تا 40000 کیلومتر رانندگی، به تعویض نیاز دارند.

نکات مهم در تعویض لنت ترمز

توجه به علائم تمام شدن لنت ترمز و تعویض به موقع لنت ترمز، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما توجه به برخی نکات مهم در هنگام تعویض لنت ترمز، علاوه بر تضمین عملکرد مناسب سیستم ترمز خودرو، ماندگاری و دوام لنت ترمز را نیز تضمین می‌کند.

  • همیشه از لنت با کیفیت استفاده کنید.
  • سعی کنید تمام لنت‌های چرخ‌های جلو و عقب اتوموبیل خود را با هم تعویض کنید.
  • در هنگام تعویض لنت خودرو به یک مکانیکی با سابقه و متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید کل سیستم ترمز تمام چرخ‌های خودروی شما را بازرسی کند.
  • در هنگام تعویض لنت ترمز خودرو، حتماً سطح روغن ترمز و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *