زمان تعویض لنت ترمز

قبل از هر مطلبی باید بدانیم لنت ترمز چیست و کارایی آن به چه نحو است. لنت ترمز مهم‌ترین و حساس‌ترین قطعه در سیستم ترمز است که کیفیت و جنس آن رابطه مستقیم با ایمنی و امنیت سرنشینان دارد. لنت ترمز برای تولید اصطکاک در چرخ‌ها و توقف خودرو عمل می‌کند. لنت بر اثر ساییدگی در طول زمان پوسیده می‌شود که باگذشت زمان قدرت نیروی ترمز کم می‌شود و باعث عدم کارکردن ترمز می‌شود.
لنت نیروی جنبشی چرخ در حال حرکت را که به‌وسیلة موتور می‌چرخد را گرفته و به انرژی حرارتی مبدل می‌کند و بعد از آن نیروی حرارتی را در اطراف پخش می‌کند تا سرعت ماشین را کم کند و متوقف کند. هر چه لنت ضریب اصطکاکی بالاتر در برابر حرارت مقاوم‌تر باشد و ساییدگی کمتر بیندازد دوام آن بیشتر است و همچنین نباید به کاسه ترمز صدمه بزند و خراش بیندازد.

علائم تمام شدن لنت ترمز

وقتی لنت ترمز تمام شود علاوه بر اینکه باعث صدمه زدن به چرخ‌ها و سیستم ترمز می‌شود و خسارت مالی زیادی وارد کند به‌خاطر عدم ترمز و توقف ماشین خطرات جانی برای خود و دیگران هم در پی دارد. برای همین موضوع سازندگان خودرو برای اخطار دادن و هشدار به راننده هر چه پیش می‌رویم فکرهای بهتری می‌کنند. مهم‌ ترین آن، ضد قفل و چراغ هشدار ترمز در صفحه کیلومتر است ولی راننده باید دیگر نشانه های تمام شدن لنت را هم بداند مخصوصاً برای ماشین‌های قدیمی که هیچ‌گونه هشداری ندارد

حال به بررسی مواردی از این علایم خواهیم پرداخت :

روشن شدن چراغ اعلان ترمز :

ماشین‌های که ترمز abs دارند به طور اتوماتیک تا وقت عوض شدن اخطار می‌دهند. ترمز abs یا ضد قفل برای جلوگیری از سرخوردن مواقع لیز بودن زمین و چرخ جلوگیری می‌کند و توقف سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.  چراغ هشدار ترمز به چندین دلیل روشن می‌شود :

  • می‌تواند نشان تمام شدن لنت ترمز و زمان تعویض لنت ترمز باشد .
  • قطع شدن سیم ترمز چرخ و نفرستادن سیگنال به ecu خودرو
  • کم بودن روغن ترمز یا احتمال نشتی روغن ترمز
  • خراب‌شدن شاسی تفنگی ترمز دستی یا بالا بودن ترمز دستی

 
وقتی که چراغ ترمز روشن می‌شود باید بررسی کنید که علت چیست. متأسفانه در خودروهای قدیمی این چراغ وجود ندارد که باید از علامات دیگر از تمام شدن لنت متوجه بشویم.

صدا دادن ترمز هنگام ترمز گرفتن :

اگر در هنگام ترمز گرفتن صدای سوت از سمت چرخ‌ها شنیدید می‌تواند نشان تمام شدن لنت شما باشد و به‌موقع عوض نکنید باعث صدمه دیدن دیسکت چرخ ماشین شما می‌شود که خسارت بیشتری به شما وارد می‌شود.

هنگام ترمز پدال و فرمان و خودرو شروع به لرزش می‌کند.

اگر در هنگام ترمزگیری و کاهش سرعت اتومبیل پدال ترمز شروع به لرزیدن نمایید و این لرزش به فرمان و حتی شاید خودرو منتقل شود نشانه ای از پایان عمر لنت می باشد.

متمایل شدن خودرو به یک جهت در هنگام ترمز :

اگر هنگام ترمز گرفتن، ماشین به یک طرف متمایل شود البته متمایل شدن ماشین به یک سمت و نامیزان شدن خودرو دلایل دیگری هم دارد که یکی از علت‌های آن لنت ترمز است. یعنی لنت ها به یک اندازه مصرف نشده اند .

بالا آمدن بیش از حد ترمز دستی :

ضمناً باید بدانیم زمان پوسیدگی لنت بستگی به نوع رانندگی و محدوده رانندگی و نوع لنت دارد و نکته مهم این است که لنت‌ها باید هر دو لنت جلو یا دو لنت عقب کفشکی با هم عوض بشوند زیراکه عملکرد نوع لنت‌ها با یکدیگر فرق دارد.

عمر مفید لنت ترمز :

عوامل زیادی در عمر لنت ترمز تأثیرگذار هستند. در ذیل به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن میتوان تا حد زیادی عمر لنت را بالا برد.

  • در ترافیک به علت گرفتن بیش از حد ترمز و کلاژ باعث می‌شود که لنت ترمز زودتر فرسایش پیدا کند در زمان رانندگی تا می‌توانید زودتر و با فشار کمتری ترمز بگیرید و تا می‌توانید به‌جای ترمز گرفتن پدال گاز را رها کنید تا نیازی به گرفتن ترمز نباشد تا اینکه به یکباره و ترمز ناگهانی بگیرد که ترمز ناگهانی به لنت بیشتر آسیب می‌زند .
  • وزن خودرو و اضافه‌بار و سرنشینان هم باعث می‌شود عمر مفید ماشین شما کم شود.
  • منطقه آب‌وهوایی هم در عمر مفید لنت مؤثر است در مناطقی که حرارت بالا و گرم است لنت ترمز منبسط می‌شود و زودتر فرسایش پیدا می‌کند و در مناطقی که سردسیر است و دما پایین است باز موجب فرسایش لنت ترمز می‌شود.

زمان تقریبی تعویض لنت جلو حدود ۳۰ کیلومتر در حالت عادی و رانندگی و جاده‌ها و شرایط جوی استاندار است ولی به موارد گفته شده باید توجه کرد. مثلا برای تاکسی که دائم در سطح شهر در حال تردد و ترمزگیری هستند این عدد ممکن خیلی پایینتر باشد و برای کسانی که از خودروی خود فقط برای مصارف برون شهری استفاده میکنند و کمتر از ترمز استفاده میکنند این عدد 50 هزار کیلومتر هم باشد.

زمان تعویض لنت عقب :

لنت عقب ۴۰ در صد نیروی ترمز را بر عهده دارد و لنت آن کوچک‌تر از لنت جلو هست. زمان تقریبی تعویض لنت عقب بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر است. در زیر نشانه های از زمان فرا رسیدن تعویض لنت عقب اشاره ای کرده ایم.

  • صدای سوت : اگر فرض بر این بگیریم که لنت خوب لنت ترمز سراتو یدک گرفته‌ایم و لنت بی‌کیفیت نگرفته‌ایم زیرا که لنت بی‌کیفیت هم‌صدای سوت دارد ولی صدای سوت لنت بی‌کیفیت ممتد نیست ولی اگر صدای سوت ممتد و پشت سر مهم و زیاد و طولانی بود نشان آن است که لنت تمام شده است یا در حال تمام شدن است.
  • تناسب پدال و ترمز : اگر هنگام گرفتن پدال دیرتر ترمز گرفته شد و حساس نبود نشان تمام شدن لنت یا رطوبت داشتن یا تمام شدن روغن ترمز است.
  • صدای خرخر کردن لنت و دود کردن می‌تواند عامل تمام شدن لنت باشد.
  • کشیده شدن ماشین وقت ترمز گرفتن هم یکی از علت‌های تمام شدن لنت است البته عوامل دیگری هم مثل صاف شدن لاستیک پنچر بودن یا کم باد بودن یا خیس بودن سطح زمین هم می‌تواند باشد.

سخن پایانی :

بعد از عوض‌کردن لنت ترمز تا حدود ۵۰۰ کیلومتر به علت مچ نبودن لنت جدید با دیسک ، لنت قدرت چندانی ندارد و ترمزگیری ممکن است صحیح صورت نگیرد. بعد از حدود  ۵۰۰ کیلومتر لنت با دیسک مچ می‌شود و ترمزگیری سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود. و باید در پایان بازهم تاکید کنیم که به علایم خرابی یا هشدار تمام شدن لنت بی‌توجهی نکنید که این بی‌ توجهی ممکن است خسارات مالی خیلی زیادتری به شما وارد کند یا حتی خسارات و صدمات جانی که عمری پشیمانی در برخواهد داشت. ما در مجموعه خود سراتو یدک برای خدمتی به شما کرده باشیم مقاله‌های آموزشی خود را برای شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا از خسارات جانی و مالی به شما هم‌وطنان گرامی جلوگیری شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *